• 27 maja 2024

Wszystkim nam się to przytrafiło. Obracasz kluczem, a potem BAM, łeb śruby zaokrągla się, klucz się ślizga, a ty uderzasz knykciami o krawędź czegoś ostrego. To nigdy nie zawodzi, zawsze jest ostra krawędź obok zaokrąglonej śruby, która czeka na twoje czułe knykcie. Nie tylko jęczysz z bólu, ale teraz masz problem: to była ostatnia śruba trzymająca jakąkolwiek część, którą musisz usunąć z samochodu. To musi być usunięte, ale niektóre metody są lepsze niż inne, aby dostać pracę. Oto kilka porad i wskazówek, jak usunąć zaokrąglone śruby.

Techniki usuwania zaokrąglonych śrub

Nasmaruj!

Po pierwsze, należy zawsze smarować nakrętki i śruby przed próbą ich usunięcia, zwłaszcza jeśli są zardzewiałe lub były na miejscu przez wiele lat. Przy pierwszej oznaki problemu, zatrzymaj się, chwyć trochę płynu penetrującego i namocz go. Niech to siedzieć przez 5-10 minut i wrócić do niego. Czasy spędzasz czekając będzie zaoszczędzić w dłuższej perspektywie. Inną sztuczką smarowania jest podgrzać śrubę, a następnie stopić wosk na nim. Ciepło przenosi wosk do gwintów i wiele razy, śruby wyjdzie prosto.

 

Płyn zapobiegający wykręcaniu się śrub

Jeśli pracujesz ze śrubą, szczególnie typu Phillips, nałóż kroplę płynu anty-cam out na głowę. Pomoże to utrzymać bit w miejscu podczas wywierania nacisku. Uszkodzenie łba śruby śmierdzi.

Śrubokręt

Załóżmy, że zaokrąglone śruby lub wkręty obracają się, ale nie wychodzą, ponieważ gwinty są uszkodzone. Szybki sposób, aby uzyskać śrubę z powrotem do dobrej części wątków jest klin mały śrubokręt lub płaskie ostrze między częścią i śruby, nakrętki lub głowy śruby. Zastosuj ciśnienie, aby wypchnąć śrubę na zewnątrz i unthread go. To działa cuda.

 

Specjalistyczne nasadki i klucze

Jeśli głowa śruby lub nakrętki jest przeżuta i zaokrąglona, istnieje kilka specjalistycznych nasadek i kluczy dostępnych, aby pomóc. NAPA ma kilka unikalnych wzorów, które mogą cię wyciągnąć z ościeżnicy.

 

Mniejszy klucz/nasadka

Jeśli nie masz specjalistycznego narzędzia lub jesteś na poboczu drogi, spróbuj użyć nieco mniejszej nasadki lub klucza. Dobrym pomysłem jest posiadanie w samochodzie zarówno nasadek metrycznych, jak i SAE, niezależnie od rodzaju używanych śrub. Nasadka 12mm jest nieco mniejsza niż 1/2", więc możesz ją dobić młotkiem, dodać trochę smaru i możesz być w domu wolny.

Szczypce blokujące

Jeśli śruba jest po prostu całkowicie zmarnowana, potrzebujesz szczypiec blokujących VISE-GRIP. Szczypce blokujące są dostępne w wielu rozmiarach, więc powinieneś być w stanie znaleźć parę, która będzie pasować. Trzymaj się z dala od szczypiec blokujących z igłą i płaską szczęką, ponieważ nie będą one w stanie uzyskać wymaganego chwytu. Zamiast tego użyj okrągłej części szczęk.

 

Szok termiczny

Jeśli nadal nie można dostać to luźne, chwycić palnik propanowy i umieścić trochę ciepła na części. Możesz spróbować podgrzać otaczające gwinty lub skoncentrować się na śrubie. Gdy jest dobry i gorący, uderzyć go z jakimś olejem penetrującym. Będzie to wstrząsnąć gorący metal, łamiąc uchwyt wątku, co pozwala uwolnić śrubę.

śruba

 

Wytnij szczelinę

Nadal nie można go dostać? Chwyć szlifierki matrycowej lub szlifierki kątowej i wyciąć szczelinę w środku głowy. To pozwala na użycie śrubokręta z płaskim ostrzem. Jeśli śruba jest zablokowana, prosty śrubokręt udarowy będzie działać świetnie, aby dać wstrząs potrzebuje śruby, aby złamać darmo.

Spawaj nakrętkę

Jeśli możesz, przyspawaj nową nakrętkę do głowy starej. Jest to ostatnia deska ratunku dla ślepych łączników (gdzie nie ma nakrętki po drugiej stronie), zanim będziesz musiał ją wywiercić. Ciepło spawania może też pomóc w zerwaniu zatartych gwintów.

Odetnij

Czasami trzeba po prostu wyciąć zaokrąglone śruby. Szlifierka kątowa z tarczą tnącą działa najlepiej, ale piła tłokowa też działa świetnie. Jest to używane, gdy jest nakrętka i śruba.

Wiercić, wiercić, wiercić!

Jeśli nie możesz tego wyciąć, musisz to wywiercić. Użyj dziurkacza centrum, aby dostać się tak blisko do linii środkowej śruby. Użyj najmniejszego bitu można rozpocząć otwór, a następnie powoli pracować na swój sposób w górę. Ostatecznie, dostaniesz się do krawędzi wątków i śruba wyjdzie. Ekstraktory bolt mają zły zwyczaj łamania w śrubie, więc należy zachować ostrożność, jeśli zdecydujesz się użyć jednego. Nie oszczędzaj; chcesz dobrych ekstraktorów, a nie tanich, które się łamią.

 

Korzystając z tych wskazówek, powinieneś być w stanie uzyskać te zaokrąglone śruby w krótkim czasie.

Sprawdź wszystkie narzędzia i wyposażenie dostępne w NAPA Online lub zaufaj jednej z 17 000 placówek NAPA AutoCare, w których przeprowadzasz rutynowe przeglądy i naprawy. Aby uzyskać więcej informacji na temat usuwania zaokrąglonych śrub, porozmawiaj z kompetentnym ekspertem w lokalnym sklepie NAPA AUTO PARTS.

Top