• 28 lutego 2024

Istnieje wiele powodów, aby podczepić przyczepę do samochodu lub ciężarówki. Niezależnie od tego, czy jest to praca, rekreacja czy konieczność, ważne jest bezpieczne holowanie przyczepy. Oto 11 wskazówek dotyczących holowania przyczepy, które zapewnią Ci bezpieczeństwo na drodze.

1. Stosować prawidłowe techniki załadunku

Jeśli ładujesz przyczepę pojazdem lub materiałami, odpowiednie wyważenie ma kluczowe znaczenie. Nie chcesz, aby najcięższe elementy znajdowały się z przodu lub z tyłu przyczepy. Większość przyczep jest zaprojektowana w taki sposób, aby utrzymać ciężar przedmiotu(ów) na środku przyczepy. W przypadku, gdy przyczepa jest zbyt ciężka z przodu, ciężar języka jest zbyt duży, co powoduje rozładowanie przednich opon i utrudnia sterowanie pojazdem holowniczym. W przypadku, gdy przyczepa jest zbyt ciężka z przodu, ciężar języka jest zbyt duży, co powoduje rozładowanie przednich opon i utrudnia kontrolę nad pojazdem holowniczym. W przypadku holowania pojazdów, przód pojazdu jest zazwyczaj najcięższy, dlatego samochody powinny być ładowane na przyczepę najpierw z przodu. Czasami po prostu nie da się uniknąć załadowania samochodu tyłem do kierunku jazdy, jeżeli tak się stanie, należy upewnić się, że tył samochodu jest jak najbardziej wysunięty do przodu, co spowoduje przeniesienie ciężkiego ładunku na opony przyczepy.

 

2. Zawsze należy używać uchwytów mocujących.

Nigdy nie należy ciągnąć pojazdu lub innego ładunku bez odpowiednich mocowań. Istnieje wiele sposobów wiązania pojazdu, ale najważniejsze jest, aby były one bezpieczne. Zwykłe ustawienie skrzyni biegów w położeniu postojowym lub zaciągnięcie hamulca elektrycznego NIE JEST BEZPIECZNE. Używaj odpowiedniej klasy pasów mocujących z grzechotką, do holowania pojazdów nadaje się pas z grzechotką o szerokości dwóch cali i wytrzymałości 10 000 funtów. Musisz mieć co najmniej dwa, jeden z przodu i jeden z tyłu, ale najlepszą metodą jest cztery, po jednym na każdym rogu.

 

Zabezpiecz pojazd wyciągając pasek z centrum do zewnętrznego rogu. Dzięki czterem pasom, istnieje mniejsze prawdopodobieństwo, że pojazd będzie chodził na boki podczas długich podróży. Jeśli przewozisz przyczepę z otwartym płaskim łóżkiem, możesz zabezpieczyć pojazd, przewlekając taśmę przez koła. Dzięki temu pojazd nie tylko nie może się toczyć, ale również stanowi prosty punkt blokady.

W innym przypadku, dobrym punktem zaczepienia jest taśma osiowa zapętlona wokół tylnej osi i przedniej poprzecznicy lub dolnego wahacza. Nigdy nie używaj słabego mocowania, takiego jak wspornik z blachy, aby zabezpieczyć pojazd do holowania, ponieważ spowoduje to uszkodzenie pojazdu i może doprowadzić do katastrofy.

 

3. Łańcuchy bezpieczeństwa są tam nie bez powodu, należy ich używać.

Wszystkie przyczepy są wyposażone w łańcuchy bezpieczeństwa. Jest to ostatnia linia obrony w przypadku odłączenia się przyczepy od pojazdu ciągnącego. ZAWSZE należy podłączyć łańcuchy bezpieczeństwa do pętli na haku odbiornika lub do podwozia pojazdu holowniczego. Jeżeli łańcuchy są zbyt długie i ciągną się po podłożu, należy je skręcić. Skróci to łańcuch, utrzymując go poza podłożem i zapewni Ci bezpieczeństwo. Przyczepy są zdejmowane z zaczepów, używaj łańcuchów.

przyczepa

4. Poznaj różne typy i rozmiary kul

Jednym z głównych powodów, dla których przyczepy schodzą z zaczepu, jest niewłaściwy rozmiar zaczepu i kul. Istnieje wiele różnych rozmiarów kuli haka, ale główne trzy to 1-7/8", 2" i 2-1/8". Każdy z nich musi pasować do zaczepu przyczepy. Można zamontować kulę 1-7/8" na zaczepie 2", ale zaczep zostanie uszkodzony podczas podróży i istnieje bardzo realne ryzyko, że zaczep się poluzuje. Rozmiar zaczepu i kuli jest wytłoczony w górnej części kuli i samego zaczepu. Dobrym pomysłem jest zabezpieczenie zaczepu do kuli za pomocą kołka blokującego. Dzięki temu dźwignia zaczepu nie otworzy się, umożliwiając odczepienie się przyczepy.

 

5. Sprawne światła przyczepy są niezbędnym elementem wyposażenia

Niezależnie od tego, czy transport odbywa się w nocy, czy w dzień, przyczepa lub kamper muszą mieć sprawne światła. Większość samochodów ciężarowych i SUV-ów posiada możliwość podłączenia świateł przyczepy do instalacji oświetleniowej pojazdu, ale istnieje kilka wersji wtyczek do przyczep, a większość samochodów osobowych w ogóle nie posiada takich rozwiązań. Sklepy NAPA Auto Parts posiadają wszystkie połączenia, jakich możesz potrzebować, od adapterów po kompletne wiązki przewodów dla większości pojazdów. Nie należy wyjeżdżać na drogę z przyczepą, jeżeli nie posiada ona sprawnych świateł hamowania i skrętu. Jazda bez świateł przyczepy jest nie tylko niebezpieczna, ale również nielegalna. Jeśli holowanie jest tylko jednorazowe, można zdecydować się na zestaw magnetycznych świateł przyczepy, które podłącza się do istniejącego pojazdu i które można łatwo zdemontować. Można je znaleźć w NAPA Auto Parts Stores, jak również.

 

6. Poznaj różne typy i rozmiary zaczepów

Istnieją cztery typowe typy zaczepów - stały, odbiorczy, z hakiem typu Pintle i z 5. kołem. Ten artykuł koncentruje się na najczęstszych typów - stałe i odbiornik typów jako inne są bardziej wyspecjalizowane. Oba z tych zaczepów są podobne, jak śruby do podwozia pojazdu holowniczego i wspierać kuli haka, ale stały hak ma piłkę bezpośrednio przykręcony do haka się. Zmiana rozmiaru kuli wymaga odkręcenia kuli. Zaczep odbiornika wykorzystuje oddzielne mocowanie kuli, która wsuwa się do odbiornika i jest zablokowana za pomocą sworznia. Są one bardziej uniwersalne, ponieważ można ich używać do przyczep, jak również stojaki na rowery, platformy bagażowe i kilka innych akcesoriów. Zaczep odbiornika oznacza, że można zachować odpowiedni rozmiar zaczepu kulowego dla wielu przyczep, lub można użyć 2- lub 3-kulowy zaczep, który ma dwa lub trzy zaczepy kulowe zamontowane do niego, pozwala to po prostu obrócić zaczep, aby uzyskać odpowiednią piłkę do przyczepy jesteś hitching do.

Wszystkie zaczepy są oceniane dla określonych klas wagowych. Od klasy I do IV.

  • Klasa I Maks. ciężar języka 200 funtów Maks. ciężar brutto ciągnięcia 2 000 funtówKlasa II Maks. ciężar języka 300 funtów Maks. ciężar brutto ciągnięcia 3 500 funtówKlasa III Maks. ciężar języka 500 funtów Maks. ciężar brutto ciągnięcia 5 000 funtówKlasa IV Maks. ciężar języka 1 000 funtów Maks. ciężar brutto ciągnięcia 10 000 funtów

Masa języka jest kombinacją masy przyczepy i ładunku (która zależy od tego, jak ładunek jest umieszczony na przyczepie) oraz maksymalnej masy brutto (lub MGTW, która jest całkowitą masą ładunku, łącznie z przyczepą). Typowy fabrycznie montowany hak holowniczy do ciężarówek lub SUV-ów jest klasy III, większość samochodów jest zazwyczaj ograniczona do klasy II. Należy sprawdzić specyfikacje dla pojazdu i zainstalowanego haka (na wszystkich hakach znajduje się znacznik informujący o klasie).

 

7. Używaj właściwego pojazdu

Zanim podepniesz przyczepę, upewnij się, że masz odpowiednie narzędzie do pracy. Przewożenie skutera wodnego lub małego kampera za pomocą Hondy Accord jest z pewnością wykonalne, ale ten samochód nie poradzi sobie z 20-stopowym płaskim łóżkiem, a tym bardziej z czymkolwiek, co faktycznie znajduje się na przyczepie. Wszystkie pojazdy mają podaną wartość GVWR, czyli Gross Vehicle Weight Rating. Jest to limit całkowitej wagi, jaką pojazd jest w stanie bezpiecznie przewieźć, łącznie z pasażerami i holowaniem. Możesz poszukać swojego pojazdu w Internecie lub sprawdzić w instrukcji obsługi właściciela. Większość ciężarówek i SUV-ów, a także niektóre samochody posiadają opcjonalne wyposażenie, które zwiększa ich zdolność holowniczą. Przed próbą holowania czegokolwiek upewnij się, że znasz ograniczenia swojego pojazdu.

 

8. Rozważyć hamulce przyczepy

Niewielkie ładunki, takie jak skutery wodne, małe łodzie i przyczepy użytkowe nie powinny przeciążać układu hamulcowego pojazdu, ale wystarczy podłączyć przyczepę samochodową z pojazdem ważącym 3500 funtów, a każdy układ hamulcowy odczuje ból. Istnieje wiele typów hamulców przyczepy, upewnij się, że są one zainstalowane i działają na przyczepie, a pojazd jest w stanie obsługiwać kontrolę hamulców. Hamulce przyczepy powinny obracać się z niewielkim oporem. Aby dowiedzieć się więcej na ten temat, przeczytaj nasz artykuł o hamulcach przyczepy tutaj.

 

 

9. Opony do przyczep nie są takie same jak opony osobowe.

Wszystkie przyczepy mają opony, ale nie wszystkie opony są takie same. Opony do przyczep są zaprojektowane do przewożenia ciężkich ładunków po drogach. Zazwyczaj są one 10-warstwowe i występują w określonych rozmiarach, aby pasowały do różnych przyczep. Jedną z rzeczy, którą większość ludzi ignoruje, jest fakt, że opony do przyczep nie są przeznaczone do jazdy z prędkością powyżej 65 MPH. Podczas długich przejazdów z prędkością powyżej 65 MPH, opony nagrzewają się i mogą się rozpaść. Opony do samochodów dostawczych są często zakładane na przyczepy, ponieważ są dostępne i tanie, gdy kupuje się je używane, ale nie są one zaprojektowane do radzenia sobie z obciążeniami, na jakie są często narażone. Regularnie sprawdzaj zużycie opon, przed, w trakcie i po podróży. Zwracaj uwagę na oznaki nierównomiernego zużycia, niskie ciśnienie i rozjeżdżające się paski. Zawsze miej pod ręką zapasową oponę i felgę, a także podnośnik i klucz do opon. Gdy opona naczepy pęknie, sytuacja robi się naprawdę ciekawa.

 

10. Kontroluj kołysanie się przyczepy

Przyczepy mają zły nawyk kołysania się, zwłaszcza na wietrze lub gdy ładunek jest nierównomiernie rozłożony. Im większa przyczepa, tym bardziej prawdopodobne, że będzie się kołysać i tym bardziej jest to niebezpieczne. Duże kampery i przyczepy samochodowe korzystają z zaczepów dystrybucyjnych. Te dodatkowe urządzenia zmieniają jednopunktowy zaczep kulowy w trzypunktowy, rozkładając ciężar na szerokość podwozia zamiast na pojedynczy punkt zaczepu kulowego. Dodatkowa dźwignia zaczepu z rozłożeniem ciężaru nie tylko zmniejsza spadek tylnego zawieszenia pojazdu holowniczego, ale również zmniejsza potencjał biczowania, który występuje, gdy przyczepa kołysze się na boki. W przypadku, gdy obciążenie przyczepy osiąga 50% GVWR pojazdu holowniczego, zaczepy te są zalecane, a w niektórych stanach z pewnymi przyczepami i ciężarami - wymagane przez prawo.

 

11. Uważać na prędkość

Bez względu na rozmiar ciągniętej przyczepy, należy zwolnić. Holowanie obciąża wszystkie układy pojazdu - hamulce, zawieszenie i układ napędowy, nawet w przypadku małych przyczep. Dopóki nie masz pewności co do swoich umiejętności holowania, nie przekraczaj dozwolonej prędkości. Zatrzymanie się zajmuje 2-3 razy więcej czasu i odległości. Zmiana pasa ruchu zajmuje więcej czasu i wymaga więcej miejsca do manewrowania. Sformułowanie "bezpieczeństwo przede wszystkim" ma kluczowe znaczenie przy holowaniu.

 

Wszystkie części i komponenty wymienione w tym artykule są dostępne w każdym sklepie NAPA Auto Parts Store, co czyni go punktem kompleksowej obsługi dla akcesoriów holowniczych. Jeśli zastosujesz się do tych wskazówek i będziesz jeździł z cierpliwością, Twoje doświadczenie w holowaniu będzie udane. Pamiętaj - Twój pojazd jest wolniejszy i mniej zwrotny podczas holowania, musisz pamiętać, że za Tobą znajduje się przyczepa. Skręcaj powoli, uważaj na innych kierowców, a przede wszystkim bądź cierpliwy i bezpieczny.

Sprawdź wszystkie produkty holownicze dostępne na stronie NAPA Online lub zaufaj jednej z naszych 17 000 placówek NAPA AutoCare, w których przeprowadzane są rutynowe przeglądy i naprawy. Aby uzyskać więcej wskazówek dotyczących holowania przyczepy, porozmawiaj z kompetentnym ekspertem w lokalnym sklepie NAPA AUTO PARTS.

Top