• 19 lipca 2024

Pandemia, klęski żywiołowe i chaos finansowy mogły naznaczyć rok 2020, ale żadne z tych wyzwań nie przeszkodziło branży motoryzacyjnej w dążeniu do przyszłości transportu. Jednym z kluczowych celów jest pełna elektryfikacja przyszłych pojazdów, w części lub w całości, aby zmniejszyć naszą zależność od silnika spalinowego i paliw kopalnych potrzebnych do ich napędzania.

Łagodne, standardowe i hybrydowe pojazdy typu plug-in to jedne z opcji samochodów elektrycznych, które należy rozważyć. Warto więc dowiedzieć się, jak każdy z tych typów pojazdów wpływa na rynek i na co należy zwrócić uwagę przy zakupie.

Pojazdy zelektryfikowane

Nie wszystkie rodzaje pojazdów zelektryfikowanych są dostępne na każdym rynku. Podczas gdy standardowe, łagodne i plug-in hybrydy (PHEV) są szeroko dostępne, nie wszystkie EV są sprzedawane w całym kraju. Ponadto, inny segment pojazdów EV, które wykorzystują wodór, jest ograniczony brakiem dostępnych stacji paliw w całym kraju. Poniżej przedstawiamy rodzaje pojazdów, które warto kupić.

Standardowe hybrydy

Najczęściej spotykane pojazdy zelektryfikowane to standardowe hybrydy, czyli modele wykorzystujące silnik gazowy, zestaw akumulatorów i co najmniej jeden silnik elektryczny do zasilania napędu lub uzupełniania energii w akumulatorze. W późnych latach 90-tych Honda Insight i Toyota Prius były pierwszymi pojazdami hybrydowymi, które pojawiły się na rynku.

Standardowe hybrydy zazwyczaj przełączają się między zasilaniem gazowym i elektrycznym, zapewniając doskonałą oszczędność paliwa - zwykle znacznie powyżej 50 mil na godzinę. Ich cena jest zazwyczaj tylko o około 2000 dolarów wyższa od ceny konwencjonalnego pojazdu zasilanego wyłącznie gazem. Standardowe hybrydy są najbardziej uniwersalne spośród opcji hybrydowych, ponieważ nie wymagają podłączania do prądu, ale nie działają wyłącznie na zasilaniu elektrycznym.

Łagodne hybrydy

Firma GM była wczesnym pionierem pojazdów z łagodnymi napędami hybrydowymi, a Chevrolet Malibu i Buick LaCrosse były jednymi z pierwszych modeli. W porównaniu z systemami stosowanymi przez Toyotę i Hondę, malutkie zestawy akumulatorów w tych pojazdach nie miały większego wpływu na oszczędność paliwa.

hybryda

Do 2021 roku termin "mild hybrid" nabrał nowego znaczenia. Obecnie system hybrydowy jest napędzany przez solidniejszy 48-woltowy system akumulatorów, który zastępuje lub uzupełnia typowy system 12-woltowy. System 48-woltowy nie tylko lepiej radzi sobie z obsługą akcesoriów i zaawansowanych technologii, które normalnie obciążają silnik (np. nawigacja, system audio, system wspomagania kierowcy), ale może również uzupełnić moc, aby pomóc w przyspieszeniu i wyostrzyć reakcję przepustnicy. Audi Q7 SUV i Ram 1500 eTorque to dwa aktualne przykłady łagodnych hybryd.

Hybrydy typu Plug-In

Kiedy Chevrolet Volt pojawił się na rynku w 2011 roku, często mylono go z pojazdem czysto elektrycznym. To dlatego, że wycofany już Volt wykorzystywał silnik elektryczny i system akumulatorów do napędu głównego oraz mały silnik gazowy do zasilania rezerwowego. Zaletą hybrydy typu plug-in (PHEV) w porównaniu ze standardową hybrydą jest to, że najpierw wyczerpuje się energia elektryczna, zanim przejmie ją silnik gazowy.

Standardowe gniazdo domowe 120 V uzupełnia energię, ale zmodernizowany system 240 V wykona tę pracę szybciej, więc rozważ kwestię dostępności ładowania, gdy kupujesz jeden z nich. Gdy PHEV jest w pełni naładowany, może przejechać od 15 do ponad 50 mil na zasilaniu elektrycznym - to świetny wynik na sprawunki w mieście. Obecne modele to minivan Chrysler Pacifica Hybrid oraz Hyundai Ioniq PHEV hatchback.

Pojazdy czysto elektryczne

Co zaskakujące, rozwój pojazdów czysto elektrycznych sięga końca XIX wieku, zanim zwyciężył silnik spalinowy. Dzisiejsze pojazdy elektryczne są bardziej złożone i zapewniają większy zasięg, a silniki elektryczne zasilane wyłącznie z akumulatorów napędzają koła (czasami wszystkie cztery), zapewniając imponujące przyspieszenie i zerową emisję spalin.

Nissan Leaf, Chevrolet Bolt i wszystkie modele Tesli to aktualne przykłady pojazdów z napędem czysto elektrycznym. Nowe pojazdy, takie jak Rivian R1T pickup, wkrótce rzucą wyzwanie najlepszym z nich, z silnikami elektrycznymi dla każdego koła i pakietami akumulatorów, których celem jest zapewnienie zasięgu 400 mil lub więcej.

Opcje samochodów elektrycznych

Przy tak wielu dostępnych obecnie opcjach, Twój następny pojazd może być w takiej czy innej formie zelektryfikowany. Jeśli potrzebujesz dodatkowego impulsu, wiedz, że federalne i stanowe ulgi podatkowe mogą obniżyć ostateczny koszt. Z opcji elektrycznych staje się bardziej popularne niż kiedykolwiek, może to pasuje do przyjęcia tej czystej technologii wkrótce.

Top