• 22 marca 2025

Wyważarka z definicji jest przeznaczona do wykrywania niewyważenia części podczas obrotu. Najczęściej te maszyny zajmują się montażem opon. Są również stosowane w inżynierii mechanicznej do wyważania śrub, wałów kardana i turbin oraz do zapobiegania pękaniu części obrabiarek. Niektóre modele są wyposażone w mechanizmy automatycznego równoważenia.

Co to jest równoważenie

Niewyważone koło to takie, które nie ma tego samego geometrycznego środka i środka masy. Kiedy się obraca, pojawiają się potężne siły odśrodkowe, które wprawiają samochód w drgania. Ponadto części zawieszenia i gumy zużywają się szybciej. Wyważenie wałów napędowych i kół pozwala uniknąć nierównomiernego zużycia opon, zwiększyć żywotność łożysk i zawieszenia. Największe zapotrzebowanie na wyważanie półosi i tarcz występuje poza sezonem, kiedy kierowcy przechodzą z opon zimowych na letnie i odwrotnie. Możliwe jest wyważenie koła lub wału napędowego tylko za pomocą specjalnego wyposażenia. Nie wystarczy po prostu poprawnie złożyć koło. Wyspecjalizowane wyważarki współpracują z tarczami o różnych rozmiarach i kształtach, zapewniają różne tryby pracy.

Urządzenie maszynowe

Konstrukcja składa się ze wsporników, na których osadzone jest koło, silnika elektrycznego oraz czujników pomiarowych. Podczas montażu opony i jej obrotu, czujniki wykrywają ciśnienie lub wibracje. Na podstawie uzyskanych danych wskazują następnie miejsce nierównowagi. Maszyny różnią się konstrukcją podpór, które mogą być:

• miękkie: podczas testowania mierzona jest amplituda i częstotliwość ruchu wspornika, wywołanego obrotem niewyważonego koła. Każdy typ części ma swoją własną maszynę, więc wyniki testów są dokładniejsze;

• sztywne: mierzone jest ciśnienie i faza wirnika. Jedna maszyna testuje różne rodzaje części - uniwersalne mocowanie, które daje mniej dokładne wyniki.

Stojaki wyważające mogą mieć poziomą lub pionową oś obrotu. Dokładne pomiary są możliwe dzięki automatycznemu napędowi. Czujnik prędkości to jedno z najważniejszych urządzeń w obrabiarce. Działa na zasadzie akcelerometru lub indukcji magnetycznej. Czujnik kąta skrętu jest drugim ważnym testerem w maszynie. Na podstawie odczytów czujników i liczby obrotów kół obliczają, gdzie i ile masy należy dodać.

Jak działa wyważarka?

Wyważarka jest niezbędnym wyposażeniem do montażu opon. Służy do identyfikacji i eliminacji nierównowagi kół samochodów osobowych i ciężarowych, autobusów oraz różnego rodzaju wyposażenia specjalnego. Brak wyważenia to poważny problem powodujący drgania maszyn, przyspieszone zużycie gumy, zniszczenie części zawieszenia. Na przykład niewyważenie wynoszące zaledwie 20 g na 14-calowej tarczy podczas jazdy samochodem z prędkością 100 km / h powoduje obciążenia równoważne uderzeniu młotkiem o masie 3 kg z częstotliwością 800 uderzeń na minutę. Szczególna potrzeba wyważenia pojawia się poza sezonem, kiedy właściciele samochodów zmieniają opony letnie na zimowe lub odwrotnie. W nowoczesnych wyważarkach zastosowano szereg innowacyjnych rozwiązań zwiększających dokładność, wygodę i produktywność pracy. Są to na przykład urządzenia zaciskowe, które naśladują śruby mocujące piasty koła. Wraz z centralnym stożkiem zapewniają lepsze centrowanie dysku. Stosuje się też system wirtualnych płaszczyzn, odporny na negatywne wpływy oraz urządzenie do ukrytego montażu ciężarków klejonych. Umożliwia montaż obciążników po wewnętrznej stronie felg aluminiowych bez zakłócania ich wyglądu. Dodatkowo urządzenia mogą być wyposażone w „ramię” pomiarowe z lusterkiem i oświetleniem. To urządzenie ułatwia mocowanie nowych, a także wyszukiwanie wcześniej zainstalowanych obciążników;

 

Top